Nötallergi

Det är en sak jag tycker är dumt i samhället. Eller ja det finns många saker. Men just denna sak stör jag mig på. Det har länge varit heta diskussioner om rökare, och hur jobbigt det är för icke rökare eller folk som är allergiska. Det kan jag förstå, och nu får man inte röka inne på offentliga ställen. Det tycker jag också är riktigt bra.

Men! Det finns en sak jag tycker är jobbig. Jag är nötallergiker. Om jag går på krogen så får jag andningssvårigheter och utslag efter ett tag om det serveras nötter, jag får svårigheter på bio för att folk äter nötter, folk på bussar äter nötter. Om man går till ett café på sommaren så finns det glass med krossade nötter på. Så jag som nötallergiker är väl också väldigt utsatt?
På allt är jag även allergisk mot pälsdjur. Vilket också tar mig till buss/tågtrafik. Tåg är en sak, då är det pälsdjur i ena vagnen fritt i andra. Jobbiga är att det ofta kan vara fullt i allergifria vagnen. Men bussar. Bak i bussen får man ha djur, och fram är för allergiker, men även för synskadade, handikappade och gravida. Så det är inte alltid man får plats där heller. Dessutom så är det inte en osynlig vägg som gör att allergena ämnena inte kommer framåt. Som att säga "Bak i bussen får ni röka, om ni inte tål rök sitt framme." Det funkar ju inte heller i praktiken.

Tycker faktiskt det är nåt politikerna borde se över. För ärligt talat, det är inte så värst kul att sitta på en bio och må dåligt pga att någon sitter nära och äter nötter.

Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback